Asva.info

Hazai lemezkiadó(k) vs BitTorrent

Egy eléggé hétköznapi kérés érkezett minap egy torrentoldalhoz a Night Child Records-tól miszerint legyenek kedvesek törölni FankaDeli lemezeit és a feltöltést is tiltsák. A kérés önmagában semmi kivetnivalót nem hagy maga után, csupán a kiadó maga.

Hogy miről is van szó? Adott egy (feltételezhetően) fiatalember, FankaDeli, aki számos lemezével örvendeztette már meg a magyar hiphop rajongókat. Emellett alapított egy kiadót, a Night Child Records-t, mely nyilvánvalóan megkönnyíti az életét és munkásságát. Véleményem szerint is okos döntés, ha az ember a maga zsebébe termeli a pénzt és nem hagyja azt elvándorolni kizárólag az üzlettel foglalkozó emberek, cég zsebébe. A honlapjukat nézegetve egészen felüdítő dolgokat és egy teljesen méltányolható hozzáállást láthat az ember:

A night child egy független lemezkiadó és egyben művészi közösség, melynek célja, hogy tagjait a kornak megfelelő módon promótálja, illetve minden lehetséges eszközzel támogassa.

Már mosolyra húzódna a szám, hiszen a promócióról nem elsősorban ugyan, de eszembe jut a torrent, mint egyfajta lehetőség, melyet nem nagyon akar senki kiaknázni, annál inkább eltörölni a Föld színéről.

Majd tovább olvasok, és még inkább úgy érzem, attól, hogy ezek a srácok, akik működtetik ezt a kiadót, maguk a művészek, nincs is jobb megoldás:

A night child tisztában van azzal, hogy a kor lehetőségeinek tárháza számtalan lehetőséget kínál a produktumokról való nem eredeti kópiák készítésére. …..Nem ítéljük el azokat az embereket, akik másolatokat hallgatnak, hanem azokat az embereket ítéljük el, akik társadalmunknak ilyen hátteret hoztak létre, hogy a lemezek másolására kényszerüljenek a hallgatók.

Sőt, saját maguk is tettek fel jónéhány számot, melyet ingyen letöltésre ajánlanak, mp3 formátumban. Ugye milyen szépen hangzik?

Akkor most térjünk vissza az első bekezdés tartalmára, azaz legyen kedves a címzett törölni bizonyos torrenteket. Az első pár kérdés, ami felmerül bennem, hogy pl. tulajdonképpen akkor mégis mit jelent a promóció MINDEN lehetséges eszköze? Erre már kaptam is választ egy publikus IRC csatornán, miszerint “a torrent, mint ingyen reklám nem működik”. Vagy pl. ha nem a szerencsétlen torrentező tehet arról, hogy nem tudja megvenni a CD-t (ami mellesleg valljuk már be, a lehető legelavultabb adathordozó, de erről majd az összefoglalásban), de ne is töltse le, akkor az azt jelenti, hogy akinek nincs pénze rá, az nem érdemli meg, hogy hallgassa?

Szóval van egy-két dolog, ami csupán hozzáállás kérdése, és nem értem, miért nem lehet szemléletet váltani, főleg a profit érdekében. Hogy tisztábban lássunk pár dolgot: egyértelmű adatok vannak, amik azt mutatják, hogy egy torrent letöltése nem jelent 1 nem megvásárolt CD-t, vagy 1 nem megvett mozijegyet. Ergo nem bevétel kiesés. Emellett, mivel itt nem hagyományos kiadóról van szó, hiszen maguk a művészek “üzemeltetik”, még csak azt sem mondhatják, hogy nekik a koncert nem bevétel. Pedig nagyon sokan manapság inkább koncertre mennek, miután / mielőtt letöltik az adott zenét, mert ugyanannyi pénzért, mint egy CD ára, egy élményt ad. Persze ezt fordítva is lehet mondani: ugyanannyiért, amiért egyszer meghallgatod (igaz élőben, ami azért merőben több), örökre tied lehet a remekmű. Igen, de a zene, és szerintem ezt a zenészeknek kéne a legjobban tudniuk, nemcsak a zenéről szól. Ahogy egy művész saját magát rakja egy dalba, úgy a hallgató, rajongó is magát ismeri fel és a saját életéhez köti. Emellett pedig a CD míg megmarad örökre, nem tartalmazza a koncerten készült idióta fotókat a haverokkal, vagy éppen az előadókkal, nem írja le és meséli el azt a 3 eszement sztorit, ami aznap este történt. Viszont akárhányszor meghallgatod azt az albumot, mindig az fog eszedbe jutni. “Tömören” nekem ezért éri meg koncertre költeni azt az összeget, amit nem a CD-re költök.

Ebből a szemszögből nézve tehát igenis nagyon jó reklámnak tűnik a torrent. Persze ne felejtsük el azért azt sem, hogy még mindig egy szellemi termékről beszélünk, ami valakié (erre van a jogdíj ugye), amit valaki megalkotott és nyilván várja érte a munkája gyümölcsét. Tény, hogy a torrentezők nem fogják növelni a bevételt a letöltéssel, de sajnos azt mindig elfelejtik, hogy emellett nem lehet őket egyértelműen kivonni a fogyasztói társadalomból sem, hiszen igenis aktív részét képezik ők is. Csupán néhányuk megválogatja a letöltés lehetőségével élve, hogy a feltehetően nem sok keresetét mire költi. És azért azt se felejtsük el, hogy a lakosság kb hány százaléka hallgat egy bizonyos zenét, és abból hányan regisztráltak valamilyen torrentoldalon. Azt hiszem, nagyon kicsi szám jönne ki. Ebből arra következtetek, hogy talán nem a minimális hányadban, aki mellesleg torrentezik is, kéne keresni a hiányzó bevételt.

Mindent egybevetve egyrészt azt hiszem, nagy általánosságban igaz, hogy a kiadók nem szeretnének szemléletet, marketing stratégiát és egyáltalán semmit sem váltani. Külön csalódás egy olyan kiadó, ahol nincs egy közvetítő, aki “lenyúlja” a bevétel egy részét, és mégsem nyitottak a 21. századra, pedig benne élnek (gondolom a stúdió berendezése nem 1988-ból való, szóval biztos tudják, hogy milyen gyorsan fejlődik a világ…).

Felvetődik bennem az is, hogy vajon mi a különbség a között, hogy a kiadó, zenész, egy előadó ingyen letölthetővé tesz egy albumot, amit letöltök, megmutatom havernak, milyen tök jó, ő mondjuk kőgazdag, és megvesz mindent és a között, hogy megtalálom torrentoldalon, megmutatom havernak, stb, az eredmény ugyanaz….? Ez nem reklám? Dehogynem, csak éppen én ingyen, bérmentve, csupán szeretetből, rajongásból megteszem a kedvenc együttesemért. Akkor nekem is járna ezért pénz. Természetesen nem, de lehetne ezt az egészet olyan elvadult szintekre csűrni-csavarni, csak éppen nem jön ki belőle senki jól. De pl. baromi jó megoldás lenne nyitni a világra és nem csak a kiadó honlapján közzétenni pár számot, amiről csak a már eddigi rajongók fognak tudni, hanem esetleg torrentet készíteni, amit tele lehet rakni extra cuccokkal, és még csak nem is kellene tökéletes minőséget előállítani. Ezerszer többen találnának rá, főleg mivel egyre kifinomultabbak a keresők a torrentoldalakon. Nem tudom, ez miért nem járható út, és miért nem jó reklám.

A lényeg, amit talán nem kellene a szőnyeg alá söpörni, az az, hogy én, mezei állampolgár, amíg nem lesz több a fizum/zsebpénzem/bármilyen keresetem, addig nem tudok több pénzt szánni arra, hogy megvásároljak egy olyan adathordozót, ami eléggé korlátozottan teszi lehetővé a zenehallgatást. Gondolok itt arra, hogy nagyon régen láttam már CD-s walkmannel (már nem is emlékszem a nevére….ja megvan, diskman, kösz sct) futkározni valakit. Lejárt (a) lemez, majd egyszer talán újra divat lesz, de addig meg tessék elfogadni, hogy akár ez is oka lehet a csökkent lemezeladásoknak. Tessék a kiadóknak és a zenészeknek felnőni inkább az új század kihívásaihoz és megpróbálni alkalmazkodni és ne értem, vagy a torrentezők miatt, hanem mert hoszzútávon nekik lesz eredményesebb a változás. És ami a legfontosabb, ne tessék álszenteskedni, mert azt senki nem szereti…

Exit mobile version