Arra a kérdésre, hogy miért tud egy általános kereső működni, miközben az illegális tartalmakat is ezen keresztül találhatjuk meg, nagyon egyszerű a válasz. Legálisan és a szabályok szigorú betartásával működik, amire jó példa a nemrégiben eltávolított 50 millió hivatkozás.
Ugyanígy nem nézik el a csalást sem, még akkor sem, ha azokat éppen a fentiekben szereplők követik el. Kiderült ugyanis, hogy a YouTube nézettségi adatai nem éppen a valóságot tükrözik, a Google szerint több mint 2 milliárd megtekintés keletkezett szabálytalan módon. A statisztikából törölték az ily módon hamis adatokat, és tájékoztatták az érintetteket, hogy szabályos eljárás keretében, a YouTube felhasználási feltételeinek megsértéséért eltávolították bizonyos videóikat.
És hogy kik az érintettek? Nem kisebb szereplői a zeneiparnak, mint Universal Music Group, RCA Records vagy a Sony/BMG. Összesen ötszáz fontos és kiemelt csatorna forgalma csökkent egyik pillanatról a másikra, ami jól érzékelteti, hogy mennyi jogtulajdonos próbál szemérmetlen módon és ami még fontosabb, illegális úton nézettséghez és hirdetőkhöz jutni. Ennek legegyszerűbb módja az ezzel foglalkozó cégeket megbízni (mert hogy erre is épült már ki iparág) felpörgetni a nézettségi számokat. Ez persze történhet automatizált módon -jól megírt scriptekkel -, vagy manuálisan, hiszen Kelet-Európában vagy még inkább Ázsiában fillérekért lehet dolgoztatni emberek tömegét az internet segítségével (lásd captcha törés, farmolás).
Hogy számokról is szó essen, nézzük az eltűnt és megmaradt nézések arányait a legnagyobbaknál:
Kiadó | törölt megtekintés | Megmaradt megtekintés |
---|---|---|
Universal | 1 milliárd | 6 milliárd |
Sony / BMG | 850 millió | 2,3 milliárd |
RCA | 159 millió | 120 millió |
Egyes csatornák esetében pedig a videókat is törölték a listából.
Azért azt ne gondoljuk, hogy amit szabad Jupiternek, azt szabad a kisökörnek is, mert ugyan elképedhetünk, hogy milyen módszerekkel próbálnak minél nagyobb haszonra szert tenni a kiadók, de ez egyáltalán nem jogosít fel senkit, hogy illegális módon szerezze be napi betevő zenéjét. Mindenesetre érdekes látni, hogy amíg a zene terjesztésében kevésbé akarják felismerni az új technológiákat és utakat (ami már lassan elavult lesz, hiszen 2013 a streaming éve lesz? – vagy nem.), addig ha arról van szó, hogy több bevételt kell generálni, nem restek új, akár illegális technológiát bevetni.
(via hwsw.hu)