Egy eléggé hétköznapi kérés érkezett minap egy torrentoldalhoz a Night Child Records-tól miszerint legyenek kedvesek törölni FankaDeli lemezeit és a feltöltést is tiltsák. A kérés önmagában semmi kivetnivalót nem hagy maga után, csupán a kiadó maga.
Hogy miről is van szó? Adott egy (feltételezhetően) fiatalember, FankaDeli, aki számos lemezével örvendeztette már meg a magyar hiphop rajongókat. Emellett alapított egy kiadót, a Night Child Records-t, mely nyilvánvalóan megkönnyíti az életét és munkásságát. Véleményem szerint is okos döntés, ha az ember a maga zsebébe termeli a pénzt és nem hagyja azt elvándorolni kizárólag az üzlettel foglalkozó emberek, cég zsebébe. A honlapjukat nézegetve egészen felüdítő dolgokat és egy teljesen méltányolható hozzáállást láthat az ember:
A night child egy független lemezkiadó és egyben művészi közösség, melynek célja, hogy tagjait a kornak megfelelő módon promótálja, illetve minden lehetséges eszközzel támogassa.
Már mosolyra húzódna a szám, hiszen a promócióról nem elsősorban ugyan, de eszembe jut a torrent, mint egyfajta lehetőség, melyet nem nagyon akar senki kiaknázni, annál inkább eltörölni a Föld színéről.
Majd tovább olvasok, és még inkább úgy érzem, attól, hogy ezek a srácok, akik működtetik ezt a kiadót, maguk a művészek, nincs is jobb megoldás:
A night child tisztában van azzal, hogy a kor lehetőségeinek tárháza számtalan lehetőséget kínál a produktumokról való nem eredeti kópiák készítésére. …..Nem ítéljük el azokat az embereket, akik másolatokat hallgatnak, hanem azokat az embereket ítéljük el, akik társadalmunknak ilyen hátteret hoztak létre, hogy a lemezek másolására kényszerüljenek a hallgatók.
Sőt, saját maguk is tettek fel jónéhány számot, melyet ingyen letöltésre ajánlanak, mp3 formátumban. Ugye milyen szépen hangzik?
Akkor most térjünk vissza az első bekezdés tartalmára, azaz legyen kedves a címzett törölni bizonyos torrenteket. Az első pár kérdés, ami felmerül bennem, hogy pl. tulajdonképpen akkor mégis mit jelent a promóció MINDEN lehetséges eszköze? Erre már kaptam is választ egy publikus IRC csatornán, miszerint “a torrent, mint ingyen reklám nem működik”. Vagy pl. ha nem a szerencsétlen torrentező tehet arról, hogy nem tudja megvenni a CD-t (ami mellesleg valljuk már be, a lehető legelavultabb adathordozó, de erről majd az összefoglalásban), de ne is töltse le, akkor az azt jelenti, hogy akinek nincs pénze rá, az nem érdemli meg, hogy hallgassa?
Szóval van egy-két dolog, ami csupán hozzáállás kérdése, és nem értem, miért nem lehet szemléletet váltani, főleg a profit érdekében. Hogy tisztábban lássunk pár dolgot: egyértelmű adatok vannak, amik azt mutatják, hogy egy torrent letöltése nem jelent 1 nem megvásárolt CD-t, vagy 1 nem megvett mozijegyet. Ergo nem bevétel kiesés. Emellett, mivel itt nem hagyományos kiadóról van szó, hiszen maguk a művészek “üzemeltetik”, még csak azt sem mondhatják, hogy nekik a koncert nem bevétel. Pedig nagyon sokan manapság inkább koncertre mennek, miután / mielőtt letöltik az adott zenét, mert ugyanannyi pénzért, mint egy CD ára, egy élményt ad. Persze ezt fordítva is lehet mondani: ugyanannyiért, amiért egyszer meghallgatod (igaz élőben, ami azért merőben több), örökre tied lehet a remekmű. Igen, de a zene, és szerintem ezt a zenészeknek kéne a legjobban tudniuk, nemcsak a zenéről szól. Ahogy egy művész saját magát rakja egy dalba, úgy a hallgató, rajongó is magát ismeri fel és a saját életéhez köti. Emellett pedig a CD míg megmarad örökre, nem tartalmazza a koncerten készült idióta fotókat a haverokkal, vagy éppen az előadókkal, nem írja le és meséli el azt a 3 eszement sztorit, ami aznap este történt. Viszont akárhányszor meghallgatod azt az albumot, mindig az fog eszedbe jutni. “Tömören” nekem ezért éri meg koncertre költeni azt az összeget, amit nem a CD-re költök.
Ebből a szemszögből nézve tehát igenis nagyon jó reklámnak tűnik a torrent. Persze ne felejtsük el azért azt sem, hogy még mindig egy szellemi termékről beszélünk, ami valakié (erre van a jogdíj ugye), amit valaki megalkotott és nyilván várja érte a munkája gyümölcsét. Tény, hogy a torrentezők nem fogják növelni a bevételt a letöltéssel, de sajnos azt mindig elfelejtik, hogy emellett nem lehet őket egyértelműen kivonni a fogyasztói társadalomból sem, hiszen igenis aktív részét képezik ők is. Csupán néhányuk megválogatja a letöltés lehetőségével élve, hogy a feltehetően nem sok keresetét mire költi. És azért azt se felejtsük el, hogy a lakosság kb hány százaléka hallgat egy bizonyos zenét, és abból hányan regisztráltak valamilyen torrentoldalon. Azt hiszem, nagyon kicsi szám jönne ki. Ebből arra következtetek, hogy talán nem a minimális hányadban, aki mellesleg torrentezik is, kéne keresni a hiányzó bevételt.
Mindent egybevetve egyrészt azt hiszem, nagy általánosságban igaz, hogy a kiadók nem szeretnének szemléletet, marketing stratégiát és egyáltalán semmit sem váltani. Külön csalódás egy olyan kiadó, ahol nincs egy közvetítő, aki “lenyúlja” a bevétel egy részét, és mégsem nyitottak a 21. századra, pedig benne élnek (gondolom a stúdió berendezése nem 1988-ból való, szóval biztos tudják, hogy milyen gyorsan fejlődik a világ…).
Felvetődik bennem az is, hogy vajon mi a különbség a között, hogy a kiadó, zenész, egy előadó ingyen letölthetővé tesz egy albumot, amit letöltök, megmutatom havernak, milyen tök jó, ő mondjuk kőgazdag, és megvesz mindent és a között, hogy megtalálom torrentoldalon, megmutatom havernak, stb, az eredmény ugyanaz….? Ez nem reklám? Dehogynem, csak éppen én ingyen, bérmentve, csupán szeretetből, rajongásból megteszem a kedvenc együttesemért. Akkor nekem is járna ezért pénz. Természetesen nem, de lehetne ezt az egészet olyan elvadult szintekre csűrni-csavarni, csak éppen nem jön ki belőle senki jól. De pl. baromi jó megoldás lenne nyitni a világra és nem csak a kiadó honlapján közzétenni pár számot, amiről csak a már eddigi rajongók fognak tudni, hanem esetleg torrentet készíteni, amit tele lehet rakni extra cuccokkal, és még csak nem is kellene tökéletes minőséget előállítani. Ezerszer többen találnának rá, főleg mivel egyre kifinomultabbak a keresők a torrentoldalakon. Nem tudom, ez miért nem járható út, és miért nem jó reklám.
A lényeg, amit talán nem kellene a szőnyeg alá söpörni, az az, hogy én, mezei állampolgár, amíg nem lesz több a fizum/zsebpénzem/bármilyen keresetem, addig nem tudok több pénzt szánni arra, hogy megvásároljak egy olyan adathordozót, ami eléggé korlátozottan teszi lehetővé a zenehallgatást. Gondolok itt arra, hogy nagyon régen láttam már CD-s walkmannel (már nem is emlékszem a nevére….ja megvan, diskman, kösz sct) futkározni valakit. Lejárt (a) lemez, majd egyszer talán újra divat lesz, de addig meg tessék elfogadni, hogy akár ez is oka lehet a csökkent lemezeladásoknak. Tessék a kiadóknak és a zenészeknek felnőni inkább az új század kihívásaihoz és megpróbálni alkalmazkodni és ne értem, vagy a torrentezők miatt, hanem mert hoszzútávon nekik lesz eredményesebb a változás. És ami a legfontosabb, ne tessék álszenteskedni, mert azt senki nem szereti…
december 19, 2009 at 4:47 de.
DJ-k kérdem én ti benne lennétek egy amolyan értékelésre alapuló önkéntes támogatási rendszerben?
Mert hiába jöttök az urban legendákkal, ha igaz, ha nem szerintem ez egy jó megoldás lenne. Aki értékeli az támogatás formájában megjutalmazza az előadót, akinek meg nem tetszik az meghallgatja és valószínűleg törli. De basszus, inkább örülni kéne hogy hallgatják a zenéteket.
Lehet nem fogtok úgy élni belőle mint Kozsó, de, ha már minimálbér megvan, akkor legalább el lehet tengődni belőle, hisz az emberek többsége így él Magyarországon.
És főleg egy hazafias előadótól szánalmas ez az egész.
Panzer az meg, hogy a Fanka zenéje nem állja meg a helyét, szerintem téves elképzelés.
Pár számát hallottam a youtube-on és, ha a többi reppel kellene összehasonlítani szép dolgokat énekel hozzájuk képest. Vagy jobb énekelni a pinákról a pénzről meg gyilkolásról?
Örülnék ha mindkét féltől kapnék választ.
Üdv
december 19, 2009 at 10:07 de.
@UFFF: de vágod, akármikor van valaki mint te aki a hiphopot hasonlítgatja, az ugymond én általam promotált előadókhoz rendszeresen csak az olyanokat írja le mint: pina, pénz meg gyilkolás… én legalább változatos és objektív érvekkel jöttem elő és nem az agyonrágott dolgokkal, amit mellesleg az amcsi rapnél már sztem 10-20 éve felhoztak mint ellenük szóló dolgok. Tehát tényleg jó lenne az indoklásod csak akkor újat kell mondani szerintem. És szerintem magára a kérdésre válaszolva meg jobb azokról énekelni mint a független hiphopba belekeverni olyan komolyan szánalomra méltó dolgokat h fanka megmondja a számában h kire kell szavazni, meg mindenki aki nem adja életét a hazáért az egy “más vallású” -.-‘
december 19, 2009 at 12:04 du.
Nem halad a korral? ember, vki nem látta már az “sms áruház”?? jah, hogy arra is sajnálja vki a pénzt, meg nyíltan válalja magát a salátán, hogy igen, én vagyok, és én hallgatni akarom, lényeg a lényeg, ha ez nem haladás a korral akkor, mondjátok meg micsoda? amúgy is mindig lesznek akik inkább hátsó utat válaszák, ahelyett h támogatnák egy nyamvadt CD megvásárlásával… Igen lehet hogy elavult a CD, de akkor ott van az sms áruház, tessék, meg lehet vásárolni/támogatni lehet vele, ott van és hallgathatod… És hát hogy most a zsidókról meg a szlovákokról is szó van… nem akarom pepecselni, hogy a mai helyzet sajnos olyan amien, és egyre több ember van “mély álomban”, és kell vki aki ébresztgessen, anno találó volt erre a turné neve “Anyu, gyere kelts fel!”…
december 19, 2009 at 17:03 du.
Hát én az általad promotált előadókról is olvastam cikket, l belehallgattam egy számába, Fanka édesanyját szidta. Ez aztán zenébe illő…. Azt ne mond, hogy ez egy baromira építő jellegű zene.
Ez gusztustalan. Ha vele van gondja beszélje meg vele, vagy kulturáltabb formában adja a köz tudomására. De erre értelmes nem elfogult ember csak azt tudja mondani, hogy BUNKÓ.
Panzer én Fanka nélkül is Jobbikra fogok szavazni. Nem hallottam az új számait, de tényleg, ha ezt csinálja az reklámfogás, nem feltétlen rossz, de szerintem nevetséges. De a Gengszter reppnél akkor is jobb 😀
Mondjuk én más beállítottságú vagyok, de attól függetlenül belehallgattam pár számába.
Ez a vallásos dolog is eléggé fura. Mert nem hinném, hogy ő is kivonult az első sorokba, amikor a sündőrség verte meg szemét lőtte ki a tüntetőknek. Én mellesleg a Buddhizmussal értek egyet. Talán az az egy olyan vallás, amihez nem tapad vér és gyűlölet.
De szerintem a vallás inkább visszatartó erő, mint szabad gondolkodást elősegítő.
Én nem vagyok vallásos, se jó pár ismerősön, de mégis a becsület és a jó érzés a fő bennünk.
És ez a Jobbik nácizása is röhejes. 😀
Kicsit konzervatívak, de ez nem feltétlen káros.
Ha az emberek megválasztják őket hát alakítsanak kormányt ( elvégre mostaniak is arra hivatkoznak), mert egy demokratikus államban ez a minimum. Nem beszüntetni.
Szerintem a bűnözők félnek csak tőlük meg akiknek vaj van a füle mögött.
Azokat én sem tekintem ember számba.
És ha nem hoznak erősebb törvényeket a bűnözés megfékezésére, akkor ez az ország a bűnözőké.
És egy társadalom ugyebár nem a bűnözésre kell, hogy épüljön, hanem dolgozó polgárokra, akik építik a közösséget.
Főként: orvosokra, tudósokra, munkásokra.
De látom te is rendszeresen nézed a tévét, onnan tájékozódsz 😉
december 24, 2009 at 11:23 de.
http://pastebin.com/pastebin.php?dl=m24d71f2f
december 24, 2009 at 19:09 du.
@chs Pontosan ezért nem beszél épkézláb ember ilyen idiótákkal, törölje le mindenki ennek a hülye előadónak a sz*rjait és tehet egy óriási szívességet. Megígérem, hogy én fel nem töltöm a dalait de azt is, hogy se a boltba nem fogok elmenni vásárolni se, a koncertjükön nem fogok részt venni. Ha tilos a dalaihoz hozzájutni, mert az alkotó törvényes eszközökkel bünteti, akkor nem jutunk hozzá, ennyi.
december 25, 2009 at 17:29 du.
1) dolgoztam külföldön pár évig a cd-k oldalán, és tudom, hogy a köbö 15 eurós átlagárból egy normál elöadó kap kb. 50 centet, jobbfajta húzónév talán 1-2 eurót is. a többin (több mint 95%) osztozik a kiadó (50%) a kereskedelem és az állam (áfa). évekig azon röhögtünk, hogy mennyire sírnak a kiadók az internet miatt – merhogy kimarad a felsöbb köreikben szokásos napi kokainadag. és mondani se kell, hogy a nagy stúdiók hasonlóan jó arcok. németországban az aktuális avatar 3-ben szombat délután 13,50 euróban, fél liter kóla meg egy kis popcorn 5 euró, ha elmész a mondjuk négyfös családdal mozizini egyet, rámegy átszámolva 25 ezer forint. egyetlen mozizás, két és fél óra film (meg 45 perc fos reklám az elején).
mindehhez hozzájön a dvd-szektor… ami nem is dvd-szektor, merhogy pl. a star wars elsö (egyetlen nézhetetlen, szerintem) trilógiáját a nyolcvanasokban megvették nekem videón, aztán mikor 92-ben meggyütt a 15 éves évforduló, megszereztem a vhs-boxot mindhárommal, extra anyaggal (kb. 5 perc).
majd áttértem burzsuj módon a jobb (kopásálló, digitális) lézerlemezre pár év erejéig, és hát ott is beszereztem aztán persze – oké, erre már mondhatjátok, az én hibám.
de az is az én hibám, hogy azóta ugyanazt a filmet/trilógiát kihozták himihumi extrákkal apdételve video-cd-n (emlékszik itt valaki erre a formátumra? 74 perc után berakhattad a kettes számú cd-t, lol), majd dvd-n, extra változatos dvd-n, hd-dvd´n, blueray discen, és itt dögöljek meg ha nincs már rég megint új formátum a boszorkánykonyhájukban, csak ugyanúgy mint az összes ötévenként elavaluló formátumról, ezekröl is még szeretnének millió bört lehúzni.
mégegyszer megjegyzem, az évek során egyetlen mü került akár tucatnyi formában forgalomba. és ezt nem csak a nagy, sikerfilmekkel játsszák el.
az audiós letöltések drm-je meg több gondot okoz a legális letöltöknek, mintha illegálisan szednék…
(az amazon ebook readerjén a központi szerver pl. a legközelebbi könyvvásárlásnál távirányítással törli a gépedröl azokat az elektronikus könyveket, amikre már lejárt az “olvasási jogod”. jó, mi?)
ahelyett, hogy a szellemi termékért fizetnél (és leginkább: az elöállítójának, s nem a kaszálóknak) kénytelen vagy az adathordozót megfizetni, akár többször is.
tapasztalatból beszélek tehát, hogy az aktuális terjesztési módok az érem egyik oldalát (lehúzás) jelképezik.
2) az érem másik oldalán meg az ingyen és tömegesen letöltök vannak, akik örülnek a sok lehetöségnek – olyannyira, hogy tömegesen töltenek olyat is, amit a büdös életben nem fognak már (tudni) megnézni, meghallgatni. gyüjtögetnek, míg nem kell új százas csomag dvd-t vagy vinyót venni.
s ezek bár nem azok a user-ek, akik meg is vennék hasonló számban az adott termékeket, ergó szó sincs elesett haszonról – mégis ök azok, akik a peer-számokat adják, meg a letöltési számokat… és ettöl válnak vérgözös dollárszimbólumúvá a multik szemei.
3) megoldás?
zenéknél, mint régi kedvencemnél, black-nél (wonderful life…) látható: az elöadó saját honlapján néha komplett koncertlemezt, néha komplett számokat, néha komplett lemezeket rossz (elöhallgatási) minöségben ajánl ingyen letöltésre. aki szereti, az meg paypal-lal meg mifranc módokon megrendeli a lemezt, koncert-dvdt, amit aztán pár nap múltán extrákkal, aláírással megkap és örömmel tesz polcra otthon, hallgat meg újra és újra, vagy ajándékoz el jóbarátnak karácsonyra.
bukszától függöen idönként beül egy jobbfajta 3d-s filmre, ami moziban mégiscsak élményt ad, és nemcsak filmemléket. otthon elötte letölthet egy kisebb formátumú verziót hogy eldöntse, megéri-e a mozijegy ára. az extrákkal teletömött bluerayt vagy vinyóra letölthetö variánst, ha anyagilag megengedheti magának és jó a film, késöbb megveszi.
egyrészt így a filmgyárakban (a szóösszetétel sokatmondó, nem?) is kevesebb szart csinálnak, ami lopja az életünkböl a valódi világgal és szeretteinkkel tölthetö 90 perceket, másrészt esetleg tudatosabban fogyasztunk is.
végül pedig az instant hozzáféréssel és mondjuk korlátlan hozzáféréssel moziújdonság/tv/zene/könyv terén a tömeges letöltést favorizálókat is lehetne szolgálni, például egy reklámokkal is finanszírozott, havi általánydíjjal, mint amit már kínálnak amcsi egyetemistáknak, olyan 20 dollár körül havonta.
ne mondja nekem senki, hogy a nagy többség ilyen körülmények mellett ne állna inkább a legalitás oldalára…
+1) fankadeli.
egyrészt, ha egy müvész rájön, hogy munkájának gyümölcsét teszik tönkre, emelhesse fel a hangját anélkül, hogy ezért megbélyegeznék.
másrészt, ugyanilyen szempont mentén:
ha az ember rájön, hogy a hazai jobboldal ideológiai tévelygéseivel és eröszakos hangnemével szimplán undorítóvá teszi a közéletet, ráadásul egy – tágabb horizonttal nézve – sekélyes pocsolyát kavar egyre szarabbá…
MIKÖZBEN
a túloldal meg csak attól túloldal, mert ellene van, és nem azért, mert jobbat találna ki balfelöl, vagy kevésbé lenne suttyó,
akkor azért az illetö ember ugyancsak emelhesse fel a hangját anélkül, hogy ezért megbélyegeznék vagy bárminek elmondják.
és ezt üzenni tudom fankának is, akinek elsö suhancos lépkedéseit zeneileg és ér(t)zelmileg csodálom és imádom, egy éve szakadatlan jobbikos ámokfutását meg szomorúan nézem, még ha mozgatórugóit értem is.
könyörgöm. attól, hogy vannak problémák, és felismerjük öket, még nem kell nettó hülyékkel és haszonlesökkel szövetkezni. az élet ennél egyrészt bonyolultabb… másrészt sokkal egyszerübb.
tudod, fanka (illetve, régen még tudtad): madarat tolláról, embert…
december 29, 2009 at 18:15 du.
nevetséges az ilyen panzerféle droidsereg aki oltogatja, közbe meg még csajuk sincs csak kockulnak mert a gép az mindig ott van nekik, és tetszik nem tetszik FankaDeli emelte fel a Magyar UG hiphop-ot
na, most akkor! húzzon el a beteges-belterjes urbánus torrentlibsi világ, ahol már egy magyar címer sem rakható ki avatárnak – különösen a fullkomcsi bithumen a kirívó példa. igenis magyargyűlölő szarok vagytok!
igenis Fanka forever inkább ez, mint a sok szemét agyonfuttatott szarzene, ahol állandóan a “drogozzá teis” megy, mert a konzum hiphopnak a drog, kurvák pénz a fő témája.
http://ww2.salatamagazin.com/
jaés az az ostoba, aki az igazságra ráébredt magyarokat tartja ostobának.
csak a Jobbik!