Ahogy már megírtuk, az idei Hacktivityn is lesz szerzői jogi téma. Szeptember harmadik hétvégéjén Szemes Balázs előadását hallgathatjátok meg a Dürer Kertben. Az előadásból ami a “ACTA, HADOPI, Digital Economy Act: fizetni fogunk, mint a katonatiszt?” címet viseli, most kaphattok egy kis ízelítőt a szerző tollából.
2009-2010-ben több történt a szerzői jogi jogalkotásban, mint a megelőző 5 évben együttvéve.
A szerzői jogok interneten keresztüli megsértése rendkívül széleskörűvé vált. E mögött számos okot lehet találni, szokták az ingyenesség csábítását kiemelni, de sok helyen – pl. Magyarországon – legalább annyira jelentős lehet a reális (megfizethető és azonnal hozzáférhető online) alternatíva hiánya, a kínálat bősége és mások. Minden esetre ennek kezelésére az üzleti magatartásukban rendkívül lassan változó zene- és filmipari cégek számos jogi eszközt kipróbáltak.
Az Egyesült Államokban a RIAA jogi kampányaival kapcsolatosan nem maradt több kérdés: a Jamie Thomas (Rasset) ügy és a Joel Tenenbaum ügy minden jogi kétséget eloszlatott, hogy az egyes fájlcserélő felhasználók felelősségre vonhatóak. A nemrégiben nyilvánosságra került számok pedig egyértelműen mutatják, hogy ez az út üzleti csődhöz vezet. Egy ehhez hasonló kampány komoly ellenérzéseket váltott ki Németországban, Spanyolországban pedig egyenesen a nem haszonszerzés végett folyó torrentezés legális voltának kimondásával járt. Azóta hasonlóval próbálkoznak Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban az indie filmesek, ám e két utóbbi próbálkozás már egyértelműen profitorientált, és nem pedig a jogsértések elleni fellépésről szólnak.
A jogrendszer számára a kihívást alapvetően az jelenti, hogy míg a peresített cselekmények nagyon számosak és kis értékűek, semmiféle speciális eszközt nem igényelnek, addig a felderítésük, nyomozásuk rendkívül drága és speciális eszközöket és szaktudást igényel. Azaz polgári perben – különösen egy olyan jogrendszerben, ahol, mint az Egyesült Államokban, általában mindenki maga viseli a perköltségét – nem lehet hatékonyan fellépni a fájlcsere gyakorlata ellen. Ugyan tönkre lehet tenni egyes emberek életét, de egyrészt ez nagyon rossz pr-hoz vezet, másrészt tiszta ráfizetés is anyagilag.
A megoldást természetesen most sem az üzleti modell megváltoztatása, hanem új jogszabályok kilobbizása útján keresi az ipar. Jelenleg két és fél ilyen próbálkozásról beszélhetünk.
Az egyik – és időrendben az első – a francia HADOPI 1+2. Ennek a specialitása – az alkotmányossági aggályok miatt – végül nem az lett, hogy egy hivatal bonthatja fel az internet előfizetői szerződését a fájlcserén kapottaknak, és tilthatja meg új megkötését, hanem ’csak’ annyi, hogy ez a hivatal állami pénzen gyűjt adatokat, küld figyelmeztetéseket, és a 3. jogsértés után bizonyítékként figyelembe kell venni, amit mond. A jogi eljárásban ugyan bíró előtt, de nem az általános eljárási szabályok, hanem egy gyors és leegyszerűsített tárgyalás alapján tehát a HADOPI állításával szemben már a megvádoltnak kellene valamiképpen bizonyítania, hogy ő nem is…
A másik a Digital Economy Act (korábban Bill, de már nem javaslat, hiszen elfogadta a parlament mindkét háza és a királynő is aláírta). Ebben az esetben kicsit más az eszköz, mint a HADOPI-nál, ez az internet(hozzáférés)-szolgáltatókra és a tartalomszolgáltatókra egyaránt olyan kötelező működési szabályok megállapítását teszi lehetővé, amelyeket nem kell a törvényhozás elé tárni, hanem az OFCOM készít elő és az illetékes miniszter ad ki. Egyelőre még folyik ennek a kialakítása, de a már létező vázlat alapján úgy tűnik, hogy első lépésben csak a 7 legnagyobb nem mobil internetszolgáltatóra fog vonatkozni, és három figyelmeztetés után csak arra kötelezi az isp-t, hogy átadja a jogsértők adatait a jogosultaknak.
Az ACTA pedig, amely a két és feledik, jelenleg elég bizonytalan sorsú nemzetközi szerződés, egy elméletileg titokban megalkotandó nemzetközi szerződés, amely embrionális formájában a hamis termékek elleni fellépésről szólt volna. Ez aztán hamar elkezdett kiegészülni az interneten keresztüli szerzői jogsértések elleni fellépéssel. Európa számára ez leginkább annyit hozhat jelen állás szerint, hogy amerikai típusúvá kell tenni a mostani értesítési-eltávolítási eljárást, amely a gyakorlatban nem csak a jogsértő tartalom felszólításra való elérhetetlenné tételét írja elő a tartalomszolgáltatóknak, hanem például egy proaktívan előzetes szűrést végző rendszer kialakítását, mint amit a YouTube használ vagy éppen a Scribd. Viszont a világ többi részére nézve komoly változást jelentene.
Azonban közel sem egyértelmű egyelőre ezeknek a kezdeményezéseknek a sikere. A HADOPI-t ugyan elfogadták, de azóta folyamatosan csúszik a hatályba lépése, nem függetlenül az éppen aktuálisan következő választásoktól, a DEA esetében 2011 januárjára ígéri az OFCOM az első szabályozás kiadását, amit azonban még az EU szerveinek is jóvá kell hagynia, az ACTA tárgyalásairól pedig már a második verzió szivárgott ki (pdf), amely nemcsak a szöveg állását, de az egyes országok egyet nem értését is tartalmazza.
Mindegyik esetében közös elem azonban, hogy a magánszemélyek által elkövetett jogsértésekre korábban döntően polgári jogi eljárásokat kilátásba helyező jog egyre inkább büntetőjogi és közigazgatási eszközök igénybe vétele felé fordul. Ennek célja nyilvánvalóan az, hogy a szórakoztatóipar nagyon szeretné a saját rogyadozó üzletét állami vagy más iparágak pénzekből aládúcolni. Egy másik közös jellemzője pedig az ezeknek a kísérleteknek, hogy a technológián keresztül próbál szabályozni, hasonlóan a DRM-hez. Ennek oka egyrészt szintén a költségkímélés lehet, a másik pedig hogy csökkentse a korábban már említett pr-katasztrófák számát és esélyét, hogy ne közvetlenül a szórakoztatóipar, hanem az állam, a rendőrség illetve az internetszolgáltató tehessen arról, hogy nem lehet fájlcserét folytatni.
Nagyon kétséges azonban, hogy sikerrel járhat-e ez a kísérlet. A DRM-szabályokkal is annyit sikerült csak elérni, hogy legális vállalkozás nem készíthet eredeti DVD-másolásra alkalmas eszközt, azonban a DVD-k másolását nem sikerült megakadályozni. Természetszerűleg az internetszolgáltatók – amellett, hogy az illegális fájlcsere, legális szolgáltatások híján a sávszélesség egyik legnagyobb használója és így a nagyobb csomagok megvételének fő oka – nem feltétlenül ragaszkodnának ezekhez a plusz költségekhez valamint a felhasználóiknak a megfigyeléséhez. Számos más jogi szabály – így például az adatvédelmi, bírósági eljárási, stb. – áttörésére is szükség van a fenti módszerek bevezetéséhez. És még ha mindez meg is valósul, ott a jogi szabályok legnagyobb rákfenéje, a hatékony végrehajtás. Semmi nem garantálja, hogy a felhasználók megfigyelése és a titkosítás közötti versenyben az első tényező legyen az erősebb.
És hogy miért érdekes ez innen Magyarországról? Míg az ACTA – amelyben az EU is egy tárgyaló fél – az Unión keresztül mindenképpen érvényes lesz itthon külön vita nélkül, addig a két európai állam által elfogadott szabályok kétségkívül mintát fognak jelenteni a hazai próbálkozásokra, vagy esetleg egy EU-szerte érvényes változat elfogadására. A jogi környezet a szerzői jogok tekintetében alapvetően nemzetközi, nem helyi, így ami ott történik, az jó előjel, hogy itthon mi várható.
Nem mellesleg várhatóan sor kerül a tartalomszabályozás (ORTT) és a hozzáférés-szabályozás (NHH) egyesítésére, ez a szerv pedig tökéletes helyzetben lehet egy fenti típusú szabályozás megalkotásához és érvényesítéséhez.
Akit érdekel, a fenti három kezdeményezésről részletesebben fogok beszélni az idei Hacktivity-n.
július 26, 2010 at 14:02 du.
szép, új világ…
július 26, 2010 at 14:07 du.
szép új világ közeleg! persze most ez a legfontosabb, a közbiztonság, a betörések, gyilkosságok, drog/ember/fegyver kereskedelem, zsarolás, megvesztegetések, hivatali visszaélések mind mind mind mind másodlagos, hisz ezek már rég nincsenek, mert a gonosz letöltők teszik tönkre a világot!
július 26, 2010 at 14:24 du.
asd: A drog/ember/fegyver kereskedelemben külön-külön annyi pénz van, amennyi ebben az egész hercehorcában egüttvéve se lesz soha.
Ha a szerzői jogsértők a hétfejű sárkány, akkor az általad soroltak az n+1 fejű sárkányok. Gyakorlatilag legyőzhetetlenek…
július 26, 2010 at 15:02 du.
Nem unjátok még?
Állandóan szerzői jogok, meg megváltozott-e a torrent világ a múlt hónap történései miatt…
Fogjátok már fel! Mind a két irányba szélmalomharc az egész! A jogvédők üldözik a megosztókat, a megosztók meg próbálnak kiutakat keresni.
Egy valami biztos a megosztás sosem hal ki, a jogvédő szervezetek sem csuknak, be, mind a kettő átalakul, vannak lejtők és emelkedők túl kell tenni mindenkinek magát a dolgokon és kész.
Nem értem miért kell még mindig ezeken a dolgokon fröcsögni.
július 26, 2010 at 17:12 du.
Szuklatokorusegre vall az iromanyod, vagyis inkabb rovidlatasra.
Ezek a dolgok mar ittvannak, es nagyjabol az lesz, hogy a befizetett adod egy resze mostmar a szorakoztatoipart fogja gazdagitani.
Ebbol kovetkezoleg megtobbet fogsz adozni,ha adozol, de legalabb aranyozott helyett mar futni fogja arany csaptelepre is az uj yachton Rupert bacsinak.
Zsebtoltok elintezik nekunk, nem kell aggodni.
július 26, 2010 at 19:07 du.
kazanhaz:
Túl sok south parkot néztél…
Sajnálom, hogy nem lehetsz te is Rupert bácsi…tényleg…
De mindegy is hiszen tök jogos letölteni valamit (villamosenergiát és kattintási munkát nem kímélve),
amit mások milliókból valósítottak meg…
Nem állok egyik oldalon sem…csak jó ha nem felejtjük el, hogy ez még mindig lopás…
Ha lenne ingyenmozi akkor tuti csődbe mennének a filmesek…
július 26, 2010 at 19:20 du.
A magyar torrentezők amióta a torrentezés létezik összességében nem loptak annyit mint ott fent 2-3 év alatt loptak, sikkasztottak, hűtlen kezeltek. Persze ők makulátlanok, a torrentezők a társadalom ellenségei, őket kell üldözni. Ami kárt mi okoztunk az zsebpénznek számít ahhoz képest amit mások ( direkt nem nevezem meg bővebben, hiszen mindenki tudja kikre gondolok ) elloptak. Büdösödik a hal feje, előbb azt kéne rendberakni.
július 26, 2010 at 19:38 du.
Lehet, hogy milliókból valósítottak meg, de ezek a költségek már a vetítések alatt megtérülnek (legtöbb esetben), utána még jön a DVD/BluRay, sokszor pár évre rá jön egy xy edition, plusz ott vannak még a poszterek, játékok, plüss, stb.
Nem azt mondom, hogy mindenki töltse le nyugodtan a filmeket és ne vásároljon senki semmit (ha egy film tetszik és értelmes áron adják, akkor én is megveszem), de talán nem kéne évente ennyi szemetet kihányni és akkor talán nem lennének ilyen “rossz” helyzetben a filmesek/zenészek… Vagy ha tényleg nem annyira jövedelmező egy film elkészítése, akkor a színészek gázsiját nyirbálják meg. Ja hogy azt nem lehet? Elnézést…
július 26, 2010 at 19:55 du.
@Bandó
Jobb ha nem felejted te meg el, hogy véletlenül sem lopás. Szerzői és szomszédos jogok megsértése, de nem lopás.
július 26, 2010 at 20:00 du.
dartanyan:
Szerintem is ez lenne a járható út…csak hát kinek mi szemét és mi nem…ezt viszont nehéz eldönteni…persze van ahol egyértelmű…
Ha mondjuk a trackerek megállapodnának a filmesekkel egy fix egyhavi összegben, amit aztán ránk felhasználókra hárítanak és mondjuk nem tenne ki többet mint 5-6k/felh…én szó nélkül kifizetném…
és szerintem még rengetegen rajtam kívül…pont úgy ahogy a zenéknél kezd működni…
kazanhaz:
Eszembe jutott mégvalami, ha az adóba integrálnák azt amit mondasz az olyan lenne, mintha egy egész országot vádolnának warezolással :D…úgyhogy az általad említett szűklátókörűségnél te csak egy lépéssel vagy távolabb (milyen jó, hogy a rossz irányba)
július 26, 2010 at 20:05 du.
niName:
Tehát nem vesszük el azt ami másé?
Igazad van…ahogy Hayward bácsi is mondta:
“Nem arról van szó, hogy nem tudjuk elállítani a szivárgást, mi csak nem tudjuk a lyukban tartani”
július 26, 2010 at 21:23 du.
Nekem kicsit úgy jött le a cikk mintha még jobban irányítani akarnának minket. Lassan mindenhol az lesz mint Kínában, diktatúra. Azt nézel amit ők engednek stb. Talán az egyedüli megoldás az lenne ha az internet számlában szerepelne a torrent díj, ami mondjuk havi 2-3k. Aki meg eddig nem torrentezett volna az fog mert fizet érte. Persze a jogvédőknek nem céljuk a megoldás keresése, így még jó pár évig fog tartani ez a szélmalomharc.
július 26, 2010 at 22:07 du.
@Bandó
“ha az adóba integrálnák azt amit mondasz az olyan lenne, mintha egy egész országot vádolnának warezolással”
??? – Miért most mit csinál az Artijus? Mindenki, aki digitális fényképezőgépet használ a baráti és családi összeröffenések lefényképezésére vagy pen driveot az irodai adatcserére azok is fizetik a “warez adót”. Szóval nem szűklátókörűség van itt, hanem ártatlan emberek értelmetlen adóval való súlytása már most is…
Nálatok mindenki örül és boldog? Mert akkor jó nektek, a környezetemben mindenki “fakkol” az adóterhek miatt és hogy semmire sem elég a pénz. És ha ilyenkor jut a fülembe, hogy a hollywood fosgyárosokat gazdagítjuk, akkor igen is forr a vérem és égnek áll a hajam, de persze biztos velem van a baj…
július 26, 2010 at 22:09 du.
@summoner: Nem lopás, és nem csak azért, mert a törvények szerint nem az. Nem az a lényeg. Próbálj egyszer ellopni valamit, pl 3 szem szőlőt a teszkóból, vagy ilyesmi. Kifejezetten kellemetlen érzés, nem lennék meglepődve, vagy felháborodva, ha elkapnának és megbüntetnének érte. (Uh, most lebuktam…) Éppen ezért nem is szokásom.
Ezzel szemben a torrentezés egészen más: jó érzés tölt el, hogy segítettem 1, 10, vagy akár 100 embernek megszerezni a kedvenc zenéjét, vagy benne voltam egy film betiltásának megakadályozásában, megosztottam egy cikket valakivel, stb. Ha valakit torrentezésért büntetnek meg, kinyílik a bicska a zsebemben. Ez a különbség.
Nem keresek hozzá ideológiát, tudom, hogy egyes emberek jogait megsértem. Ezek viszont nem a szerzók (így a szerzői jog elnevezés sztem téves), hanem a kiadók, forgalmazók. Ők azok, akik abból próbálnak megélni, hogy 5000 Ft-ért írnak nekem egy CD-t. Mivel ennyiből az író, és több üres lemez is kijön, marad pénzük bőven. Ezt mire is költik? DRM fejlesztésre, perköltségekre, megvesztegetésre, mi másra.
július 27, 2010 at 9:25 de.
Én annyit szeretnék hozzátenni, hogy “hozzájutottam” tegnap 5 darab 2009-ben és 2010-ben készült filmhez, melyet sokan vártak. Ebből kettőt már az első negyed óra után lekapcsoltam és nyilván delete. Nem fogom megvásárolni. Kettőt végig néztem, de az egyik szintén semmit nem ér, de a nézhetetlennél egy fokkal jobb. Az utolsóval már úgy voltam, hogy egyáltalán meg merjem nézni?!
Ha ezekhez a filmekhez hozzájuthatnék legális vonalon otthonról (tehát nem téka és egyéb megoldás), egy elfogadható minőségben – lehet avi, csak nézhető minőségben – mondjuk 300 forintért, vagy akár 400 forintért, akkor nem simán hozzájutottam volna, hanem legális úton megvásároltam volna, még akkor is, ha szar filmek. Én azon felhasználó vagyok, aki bizony vásárol rendszeresen eredeti DVD-t, és nem csak a 900 forintosakat, amit szeretnék, azt előbb-vagy utóbb beszerzem legális úton. Az a kb 10e forint amit erre tudok költeni, az már akkora költség, hogy emellett nem tudok elmenni a moziba, hogy lecsekkoljam a legújabb filmeket, szóval “hozzájutok valahogy” , aztán eldöntöm, hogy megvásárolom-e.
Ha viszont meg tudnám vásárolni pár száz forintért nézhető minőségben, akkor fizetnék érte és a nagyobb netre, szerverre költött pénzemet legális módon költeném ugyan arra, de támogatnám vele a kiadókat, készítőket, sőt a lelkiismeretem is nyugodtabb lenne.
(Ja és hogy leginkább a HD minőség érdekelne, na azt főleg nem venném meg látatlanba, mert az már tényleg a luxuskategória a legtöbb ember számára – pedig nekem nincsenek úgymond napi megélhetési gondjaim szerencsémre!)
Ez csak az én kis agyamban megszületett levezetés, nyilván ez ennél bonyolultabb, de vannak, akik ezért vannak ott, ahol ezzel kellene foglalkozniuk és ezekre a dolgokra kellene megoldást kidolgozniuk, ahelyett, hogy középkori boszorkányégetést szerveznének rengeteg befektetett energiával és talán még több befektetett költséggel…
július 27, 2010 at 9:32 de.
stribika:
Attól, hogy nem kézzelfogható az a valami amit elveszel, attól annak még értéke van…még ha egy bitsorozat is…csináld meg amit mondasz…ugyanazt…egy másik úton:
Elmész a boltba, elcsórod a dvd-t, otthon berippeled, és feltöltöd és segítesz az embereken…
Robin Hood is ezt csinálta csak az egy picit más volt:
Ott az emberek ÉHEZTEK és nem olyan luxuscikkekben szenvedtek hiányt, mint szórakoztató filmek és játékok…szóval senki ne pampogjon nekem a megélhetési warezról…ezek igenis elengedhető dolgok más dolog, hogy nem akarjuk elengedni….de ez már ennek a kornak az átka… film-játék-zene függők vagyunk…
a modern világ colosseuma…belépő: internet havidíj :D…
Jog ide vagy oda…ez akkor is lopás…mindenki hőzönghet és kereshet magyarázatot meg ideológiát…nem mondom, hogy nincs teljesen igazatok…valahol ez érthető(!!)…de azt senki ne akarja velem elhitetni, hogy ő neki joga(!!) van ehhez…
július 27, 2010 at 9:48 de.
17. Bandó: +1
július 27, 2010 at 9:57 de.
9 dartanyan Says: Ki mondta, hogy meg kell nézni ezt a sok szemetet? Kényszerítenek rá?
Mindenki annyiért adja a cuccát, amennyiért akarja. Nem kötelező megvenni. Akár te is létrehozhatsz jó zenét, filmet már nehezebb. És akkor neked is dőlni fog a lé. De ahhoz fantázia is kell.
Mondom mindezt úgy, hogy töltök, és nem rendszeresen (soha 🙂 ) veszek eredetit. Mondjuk én eleve kevés filmet nézek. De ha egyszer bezárul a kapu és nem lehet tölteni, akkor sem fogom megvenni. De nem fog érdekelni, és nem nézem meg. Nem fogok sírdogálni, meg hangoskodni, hogy milyen drága és márpedig nekem kell. Ezer más jobb szórakozási lehetőség van a filmek nézegetésénél.
15 stribika Says: Szőlőszemek leszedését lopásnak tekinted. Helyes, az is. De gondold el: van egy kis csapat, akik akár kiadóval vagy akár kiadó nélkül, maguk forgalmazzák a zenéjüket. Mondjuk elkel 500 vagy 1000 példány. És nem azért tudnak csak 500 vagy 1000 példányt eladni, mert sz*r zenét játszanak, hanem azért, mert mondjuk elég réteg zene. Ha valaki ezt felnyomja torrentre, akkor a franc sem fogja megvenni a lemezüket, még akkor sem ha csak 1500 Ft. Ha kiadó adja ki, akkor meg tuti, hogy 3500 Ft alatt nem lesz.
Azt is hülyeségnek tartom, hogy a torrent segít megismerni a csapatot. Nem feltétlen. Irdatlan mennyiségű zene, film van fent. Elenyésző azok száma, akik úgy töltenek le, hogy nem ismerik az adott csapatot, nem hallottak róla, és találomra letöltik.
A letöltők nagy része azt tölti le, amiről már hallott, reklámban látta, haver mondta, stb…
A csapat megismertetésére az is elég, ha felraknak a 10 számos albumjukból 3-at a weblapjukra és letölthetővé teszik. Vagy minden számból az első 1 perc elérhető.
De ehhez nem kell torrent.
július 27, 2010 at 10:36 de.
Jó lenne ha egyesek az egész szerzői jogi mizéria mögött nem csak a film/zeneipar megnyilatkozását látnák – pl. a könyvek (tankönyv, szakkönyv, ponyva egyre megy) is a szerzői jog tárgykörébe tartoznak és ez az aggasztó! Nincs lehetőséged beszerezni a nyomtatott forrást (régi/ritka könyv, magyar kiadás nincs vagy 2 db van összesen az országban…), tehát rákényszerülsz az “illegális” beszerzésre. Ha ez büntetendő lesz, akkor azzal a kultúra és az információ szabad mozgását korlátozzák (a munkaerő szabadon mozoghat az Unióban – a Tudásnak, Információnak ez nem kötelező… Újabb lépés a tömegek elbutítása felé?? 1984??)
Ha a nagy amerikai kiadók szemléletét követnék pl. a képzőművészek, akkor minden a festő/szobrász stb. bársonytakaróval fedné le a műveit, és csak 100 Ft (40 Ft lepel megemelésért és koptatásért + 40 Ft a lehelettel okozott amortizációért + 20 Ft a mű élvezetéért) lecsengetése után engedne bárkit bekukkantani a lepel alá (abszurd, ugye?)
július 27, 2010 at 10:50 de.
A harcban a hollywoodi nagyhalak már rég vesztésre állnak, de még mindig a 80-90-es évekbeli, kormányzaton keresztüli nyomásgyakorlást próbálják érvényesíteni – esélytelen: a technológia állva hagyja őket, főleg ha a nyomást tovább fogják növelni (ld. a technika általános fejlődését – 5 háborús év alatt (1940-1945) iszonyatos fellendülés következett be) Hiába fogják kriminalizálni a felhasználót, ha majd képtelenek lesznek bebizonyítani a törvénysértést, mert olyan titkosítási sémákat, proxy fákat stb. fognak használni, méghozzá egyetlen kattintásra! (vegyük azt is hozzá, hogy a legtöbb állami szerv (kiv. USA, bár…) nincs éppen a technikai haladás élvonalában)
“Az órát meg lehet állítani, az időt nem!” – ideje lenne ezt megértetni a Nagyokosokkal.
július 27, 2010 at 12:07 du.
Aki azt hiszi, hogy a warez komolyan károsítja a kiadókat, az járjon kicsit jobban utána. A warezolók több mint 85%-a azért teszi, mert vagy nem engedheti meg magának, hogy eredetit vegyen, vagy nem elérhető számára. Ebből következik, hogy ha nincs warez, akkor sem hoznak bevételt, és ezért fest igen fals képet a “letöltésszém*eladási ár” alapján kiszámolt többszázmilliárdos kárjelentés. Persze tudjuk mind, a számnak minnél nagyobbnek kell lennie, hogy hatásos legyen…
A másik, hogy szűkül a piac. Egyre többen választják azt az utat, hogy a zenéiket vagy nem adják ki sehogy, vagy ingyen elérhetővé teszik, és koncerteznek. Az egyik amerikai zenész-énekes, aki elsőként alkalmazta ezt, azt nyilatkozta, hogy még nőttek is a bevételei, mert mióta ingyen terjednek a művei a neten másfélszer annyi koncertet kell vállalnia, hogy kielégítse az igényeket.
Egy nagy, multinacionális vállalat ezt a helyzetet úgy reagálja le, hogy az adott szegmenst elkezdi leépíteni, majd -ha a nyereséges üzemelés nem tartható- be is zárja. Ez a gazdasági megoldás a problémára, számtalan esetet láthattunk. Id. Quimonda, Abit, stb…
Meg lehet nézni, hogy ehhez képest mit csinálnak a kiadók… Homlokegyenest szembe mennek. Újjal mutogatnak a kalózkodásra, pedig a problémát nem ez jelenti, hanem a piac átalakulása.
A szűkülő piacokozta csökkenő profitot pedig a mennyiség növelésével kompenzálják a kiadók. Ez egyértelműen a minőség rovásár megy, és azért bevett szokás már több, mint 10 éve, hogy egy lemezre max 2, legjobb esetben 3-4 olyan szám kerül, amit meg is hallgat az ember. A többi töltelék fos, hogy ki lehessen adni egy albumnyi jó zenét 5 lemezen.
Van zenész ismerősöm, aki hobbyból, szeretetből zenél. Neki egy nagylemez 2-3 év alatt jön össze, de azon minden zenét jó hallani, nincs sallang, se töltelék.
július 27, 2010 at 12:31 du.
@Bandó: Ebben is az “elmegyek a boltba, és ellopom a DVD-t” rész az, amit nem akarok megcsinálni (akkor sem, ha biztosan sikerülne), nem pedig a berippelés és feltöltés. Ezzel egyértelmű kárt okozok valakinek, és senkinek nem lesz tőle jobb. Ha ezután feltöltöm, azzal javítok a helyzeten, de felesleges ezért ellopni, ha más módon is beszerezhető.
Kölcsönzött, megvett, vagy letöltött DVD rippeléssel és feltöltéssel nincs bajom. Azért tudok filmeket, sorozatokat nézni, mert vannak akik ezt megteszik. Rájuk épp úgy szükség van, mint azokra, akik készítik.
július 27, 2010 at 12:46 du.
Tevetalp:
Így van, rettentő mennyiségű fost dobnak ki , de ahogy te is írtad egy vállalat egészen addig marad fent amíg annyi profitot termel, hogy versenyképes fejlődési sebességet produkáljon…ha hiány lenne a mérlegükben, azt valahonnan kompenzálni kéne…és persze nem a tulajdonos zsebéből…marad a bank…aki inkább befektet a dologba, mint kölcsönad…VAGY nincs is hiány, maximum az előrekalkulált profit kisebb, mint a valós, de még mindig több, mint elég…megaztán folyton hallok a rekordköltségű hulladék-látványorgiákról mostanság, ha a kiadók és a stúdiók tényleg megtehetik, hogy így szórják a pénzt…akkor azért annyira nagy baj nem lehet….
Coder:
Az általad említett intézkedés egy (meg kell hagyni) ügyes taktikai lépés az irányban, hogy hogyan lehet a warezolókra haragítani a becsületes embert (amúgyis haragszik, nehogy azt hidd, hogy nem…és akkor még ő szopjon pluszban miattad)…felmérésül is szolgált, hogy nagyjából mennyire lehet rájuk számítani ilyen szempontból…de hidd el, hogy a világ 60%-a észre sem vette az egészet….csak azt, hogy tavaly még 8k volt egy 8 gigás pendrive…ma meg csak 5-6k…
De hát ha sz@rra van igény, akkor azt fognak termelni…olcsó is, és meg is eszik…és ki a szánalmasabb aki meg eszi és kér még…sőt lopja 😀 :D…sőt sír és agonizál, ha nem lophatja…vagy aki termeli és pénzt mer kérni érte?
július 27, 2010 at 14:01 du.
Rovid leszek.
Kylie Minogue – Aphrodite c. albuma, amazon.com-on $13.99 (*223huf = kb. 3120 huf), szlovákiában 11,54 EUR (*291huf = 3358 huf), mo-n egy helyen néztem és ott 5190 huf.
Ezek után miért csodálkozik bárki is, hogy aki tudja, inkább letolti ingyen?
július 27, 2010 at 16:31 du.
Ha tönkre mennek, akkor tönkre mennek. Így jártak. 😀
július 27, 2010 at 16:48 du.
@drum bum!
Sehol nem írtam, hogy minden szutykot megnézek, szerintem tanulj meg értelmezni…
Arra pedig külön büszke lehetsz, hogy nem veszel meg semmit.
július 27, 2010 at 18:41 du.
DonLeon:
Persze, ha itthon drágább a toyota (éspedig az), mint máshol, akkor TE nem csodálkoznál azon, ha elkötnék…
ez a normális nem?
július 27, 2010 at 19:22 du.
28 – Bandó:
Nem elkötnék, lemásolnák. A lopással ellentétben ugyanis letöltéskor megmarad az eredeti példány annak tulajdonosánál, ergó közvetlen anyagi kár nem keletkezik.
És az is kérdéses, mennyire számít károkozásnak az, ha olyan ember tölt le valamilyen jogvédett tartalmat, aki ennek hiányában sem venné meg. Hisz egyik esetben sem jut pénzhez az előadó.
Letöltés esetén ráadásul előfordulhat, hogy a letöltőnek megtetszik, és mégis csak megveszi, vagy elmegy egy koncertre/moziba/akárhova…
július 27, 2010 at 20:31 du.
Tevetalp:
Tény, hogy megvannak az előnyei és ez így van rendjén.
Rendben, lemásolják, a tett erkölcsi értékén ez mit sem változtat.
Ez a nem is veszed meg, de nem is lopod el…tán megteremted magadnak?…elkészíted te magad?
Hát nem. Akkor mi ez?
Idézet az egyik kedvenc filmemből:
“Nem lopott az áru, csak nincs kifizetve!…”
július 27, 2010 at 21:24 du.
Már megint ez az autólopásos példa. Képzelj el egy olyan világot, ahol 5M Ft egy autó (eddig nem nehéz, tényleg annyi), 1k-ért lehet kapni egy üres fémtömböt, 3M-ért pedig egy autóíró garázst, amibe beállsz az autóval, kiállsz az autóval, betolod a fémtömböt, kiállsz az autóval. A Toyota meg azért fizetné le a törvényhozást, hogy autólopásnak minősüljön a szomszéd garázsába beállni. Kb ezzel lehetne összehasonlítani, de ez a valóságtól igen távol áll.
július 27, 2010 at 22:00 du.
stribika:
Nem lefizeti a törvényhozást, hanem próbálja kiharcolni (így vagy úgy) a normális törvényeket…
Mert te a 3 millás másológarázsoddal, az ő általa szorgalmazott ötletet, az általa kitesztelt technológiát, módszereket és szolgáltatásokat (itt már sok-sok milláról beszélünk) másolod le ÉS veszed tökingyen igénybe…vili?
Nem lemásolni nem bűn, tárolni sem, HASZNÁLNI a másolatot igen…
De ha a warezolók azt mondják, hogy sosem nézik meg, hallgatják meg, próbálják ki és használják azt amit letöltenek akkor elismerem, hogy nem lopnak és, hogy rendes becsületes emberek…
július 27, 2010 at 23:03 du.
Az ACTA a *nem*-kereskedelmi célú jogsértéseket is büntető kategóriába akarja sorolni. Továbbá szerepel benne az isp-ékre vonatkozó felelősség lehetősége is. Ez utóbbi önkéntes 3-strikes (HADOPI) intézkedések bevezetését jelentené a szolgáltatóknál. Mellesleg az ACTA nem csak a szerzői jogokról szól, a gyógyszer ipar is szarban van, emiatt a szabadalmakkal babrálnak.
július 27, 2010 at 23:28 du.
@Bandó: Ha szerinted normális törvények azok, amik alapján egy kiadó beperelheti a zenészt, akinek a műveit terjeszti, vagy amik alapján biztonságtechnikai szakembereket visz el az FBI az előadás közben, vagy amik miatt paródiákat szednek le a jutúbról, esetleg amik effektíve megtiltanak egyes behatolásvédelmi technológiákat, és közben gyakorlatilag a titkosszolgálatok szintjére emelik a kiadókat, akkor nincs miről beszélnünk. Mintha itt lett volna egy hír, hogy ezek a jogvédők tartják maguknál a szervereket, nem a rendőrség, meg ők vezetik a razziát, akkor most ki is lop?
Azt mondjuk érdekesnek tartom, hogy szerinted az oké, hogy ők “így vagy úgy” (Na mégis szerinted hogy? Szavaznak, mint én?) harcolják ki a nekik tetsző törvényeket, amik az egyszerű embertől az internetszolgáltatókig mindenkinek az érdekeit sértik.
Sajnálom, hogy ilyen flémesre sikerült, de valakinek nincs igaza a neten.
július 27, 2010 at 23:48 du.
stribika:
Ópersze. És akkor mi volt előbb a tyúk vagy a tojás?
Nem állok senki pártján, de ha te a jogrendszer mögé bújva magyarázgatod (csűröd-csavarod) az amúgy erkölcstelen tetteidet, akkor hogyan kérheted számon máson ugyanazt? És ez fordítva is igaz!
Vagy ha te egy vagy a millióból, aki nem tölt és akit ok nélkül bántanak az intézkedések akkor elnézésedet kérem…
Ez már tényleg LOL! Meglopod (felteszem) a vállalatokat és aztán csodálkozol, hogy ők ugyanígy tesznek veled…és utána pampogsz, hogy hát “ők ezt, hogy képzelik?”…és ne kacagjak?
De persze nekik továbbra is szolgálniuk kéne az érdekeidet és lenyelni a szőrösvirslit…
És akkor jöhet a gyerekes mutogatás: “De ő kezdte…”
július 28, 2010 at 0:38 de.
@Bandó: Na akkor menjünk sorban:
– A tojás volt előbb. Sokkal.
– Nem bújok a jogrendszer mögé, épp azt kritizálom. Borzalmasak az érvényben lévő törvények, és még rosszabbak, amit a jogvédők nyomatnak. Teljesen abszurdak, az emberek tulajdonfogalmával homlokegyenest ellenkezőek.
– Soha nem mondtam, hogy nem töltök, de ha már itt tartunk inkább fusson egymillió bűnös, mint bűnhődjön egy ártatlan.
– Tehát te nem látsz jelentős különbséget a letöltés és milliós értékű gépek “lefoglalása” között. Mert ugye nekik kopirájtjuk van egy 160 bites hash-ra, tehát teljesen logikus elvinni.
– Kacaghatsz, ha jól esik.
– Nem akarom, hogy az érdekeimet szolgálják, nekem teljesen jó, ha csődbe mennek a másolóiparosok és pergyárosok. Nincs rájuk szükség. (Ezek nem az alkotók, akikről beszélek. Rájuk, mint azt korábban is említettem, szükség van.)
július 28, 2010 at 9:38 de.
Tevetalpnál a pont
július 28, 2010 at 9:55 de.
stribika:
Nekem ez az utolsó postom, de a válaszodat el fogom olvasni.
– A tojás…miért? Láttad? Vagy beszéltél valakivel aki látta? Vagy a tudománynak hiszel?
– Az, hogy az embereknek miről mi a fogalma manapság az is kiábrándító, eleve az a helyzet is abszurd, hogy törvényre, mint ellenségre gondolunk és nem, mint minket intézkedésre…érthető, hogy miért gondoljuk így…
és az is igez, hogy máshol ennek már a feléért is akasztottak volna…de ki hagyja őket érvényesülni?…Mi…
– fusson egymillió bűnös…te mikor futottál a törvény elől…?…Minket usereket nem üldöznek…
– Nem. nem látok különbséget 1,5 millió nemfizető-felhasználó és a többmillás gépek törvénytelen lefoglalása között…Csak visszaütöttek…és még sokszor visszafognak…az Artijus az ilyen, de ne csodálkozz…te kicseszel velük…ők is kifognak veled…
– Ezek nem másolóiparosok, hanem olyan cégek akik belefektetik a milliókat egy-sok művészbe vagy jó ötletbe…(stúdiók, eszközök, munkások…ezek szerinted ingyen vannak?)…Csakhogy megüsse a profi szintet a művészúr…és utána mindenki számára elérhetővé teszik az alkotást…jóhogy nem ingyen…
Mit gondoltál, hogy a művészek maguk is terjeszteni tudják az alkotásaikat és, minden utómunkát reklámot is meg tudnak maguk valósítani…igen gyors az internet…de nem ennyire…
július 28, 2010 at 11:02 de.
“Ne is kispályázzunk tovább, nézzük inkább, hogy kik és hogyan keresik a valóban nagy pénzeket a világhálón. Fajsúlyos versenyzőnek számítanak például a „járadékvadászok” (rent-seekers), akik – általában jogszabályi felhatalmazással – adószerű, állami eszközökkel kikényszeríthető bevételekre tesznek szert, mindenféle számszerűsíthető piaci mutatótól (mindenekelőtt azonban a kereslettől-kínálattól) függetlenül. A valóságos világban tipikus járadékvadász tevékenység például a gépjármű-eredetvizsgálat (az adásvételek többségénél semmi szükség rá rá, de az állam kötelezővé teszi). A világháló ebben is egy kicsit más: a járadékvadászok itt is a semmit árulják, de már nem is próbálnak úgy tenni, mintha a pénz és az érte kapott érték között valamilyen megfogható kapcsolat lenne.
Az internethez köthető legsikeresebb járadékvadászok a szerzői jogokat kezelő szervezetek. Ők részben abból élnek, ami ellen élethivatás-szerűen harcolnak – tudniillik az ingyenes zene- és filmletöltésből: ha ez nem lenne, akkor megszűnne a járadékkiszabás indoka is. Az adathordozókra, illetve egyes országokban – átalánydíjként – magára az internetszolgáltatásra kivetett jogdíjakból a „szerzőijog-iparnak” nagyságrendileg akkora bevétele származhat, mint az internet csúcsragadozójának gondolt Google-nak a keresőszavas hirdetésekből. Az utóbbinál ez évi 8 milliárd dollár fölött jár, az előbbiről nincsenek pontos adatok.”
forrás: http://www.nol.hu/lap/hetvege/20100724-az_internet_premvadaszai
július 28, 2010 at 20:38 du.
Sziasztok!
Nos, én utánaszámoltam picit és reális áron 2000 -ért tudnék adni olnine boltban olyan zenei cd -t, amit 3000 -ért árulnak a boltokban. Elég sok hozzászólótól azt olvasom, hogy amennyiben lenne megfizethető árú alternatíva, megvennék. Ezen felbuzdulva úgy gondoltam megpróbálom, hogy megteremtem ezt a lehetőséget. 26. -án este felmentem az asva.info irc -re. Hát ott az egyik ember majdhogynem leidiótázott, közölte, hogy még pár generáció felnövekszik itt, mire bárki fizet érte. Sebaj. Múlt héten az egyik nagy lemezkiadót megkerestem telefonon, elmondtam nekik, hogy szeretnék felhasználni ideiglenesen egy kiadványukat, amivel el tudok a többi kiadóhoz is menni, bemutatni nekik az oldalam működését, többek között nekik is. Rákérdeztek, hogy “akkor ez lényegében egy promóciós célra felhasznált dolog lenne ugye?”. Mondtam balga módon, hogy igen, ennek is felfoghatjuk. Közölték, hogy ez biza fizetős móka és pár hét, ameddig a külföldi anyacégtől megkérik az engedélyt. A slusszpoén, hogy a “fizetős móka” ebben az esetben 3 millió kemény magyar forint felett kezdődik. Hát lófaszt a picsájukba az ilyeneknek, esernyőt kell dugni a seggükbe és kinyitva kihúzni a tudatlan barmának. A tapasztalataimat majd, ha érdekli ennek az oldalnak a szerkesztőit, szívesen el fogom küldeni nekik.
július 29, 2010 at 21:28 du.
“asd 2010. July 26. 14:07 ”
ember te hol élsz? Talán bekéne kapcsolni a híradót (ajánlom pl a hírtv-t) de másol is mondják, minden nap újabb -újabb ügyek kerülnek felszinre stb, szinte naponta hallani hogy ezt vagy azt felmentettek/ letartoztattak…
Szal nem kéne ezzel a “letöltögetők a legfontosabbak minden másodlagos” szöveggel jönni, inkább tájékozódni kellene.