Érdekes, bár közel sem új témára bukkantunk a TorrentFreak egyik cikkében. Egy felmérésben négyezer művész válaszolhatott a fájlmegosztással kapcsolatban onnantól kezdve, hogy szoktak-e letölteni maguk is egészen addig, hogy okoz-e a letöltés anyagi kárt a művészeknek. A válaszok egyszerre döbbenetesek és – számunkra – mégsem meglepőek.
A felmérést a holland kormány készítette és mutatta be, hogy megismerjék a művészek hozzáállását a kalózkodáshoz, a DRM-hez (Digital Rights Management – másolásvédelem) és egyéb digitális világ nyújtotta lehetőségekhez. A megkérdezettek között filmesek, zenészek, írók és fotósok is voltak.
A “Töltött-e le valamit az elmúlt egy évben a tulajdonos engedélye nélkül?” kérdésre adott válaszokból kiderül, hogy a művészek között is akadnak szép számmal kalózok. 22% mondott igent, 71% nemet, a maradék 7% pedig nem tudja, vagy nem akart válaszolni. A bevallottan kalóz művészek között a legelterjedtebb a zene letöltés volt, több mint 80%-uk jut hozzá illegálisan (?) zenéhez, míg filmet alig több mint 40% tölt le. Egyéb kategóriákban, mint e-book, játékok, programok stb. csupán a válaszadók 5%-a érdekelt.
A fájlmegosztás anyagi kárt okoz nekem
Ezek után a kutatás kérdései kitérnek a művészek áldozatként betöltött szerepére a fájlmegosztásban. Míg kb. 12%-uk teljesen egyetért azzal, hogy a fájlmegosztás kárt okoz nekik, a többség nincs arról teljes egészében meggyőződve, hogy anyagi sérelem érné őket. Sőt, néhányan pont az ellenkezőjét állítják. A többség, kicsivel több mint 50% úgy gondolja, a fájlmegosztás nagy segítség a munkájuk promotálásában. Ezzel az állítással csupán 5% nem ért egyet. Érdekes megfigyelés, hogy a fiatal generáció (25 év alatti művészek) felismerte a fájlmegosztásban rejlő reklám lehetőségeket, és úgy gondolja így növelheti népszerűségét.
A fájlmegosztás segít a munkám népszerűsítésében
A DRM-mel, azaz a másolásvédelemmel kapcsolatos kérdésekre adott válaszokból az derül ki, hogy a művészek 30%-a károsnak véli a másolásvédelmet, mivel az erősen korlátozza a törvényes fogyasztók számára műveik elérhetőségét. Ennek ellenére azonban 70%-uk gondolja, hogy szükség van a DRM-re. A generációk közti különbségek itt is megfigyelhetők, a 25 év alattiak gondolják ártalmasnak a másolásvédelmet fogyasztóikkal való kapcsolatukra nézve, míg a 75 év felettiek abszolút nem aggódnak emiatt. (Saját vélemény, hogy feltételezhetően ilyen életkorral már letettek valamit az asztalra, ezért a nevük sok esetben már márkanév, mely nem igényel olyan szintű közönség kapcsolat ápolást, mint a feltörekvő fiatalok esetében.)
Végül a felmérés kitért arra is, hogy vajon keményebben kéne-e bánni a letöltőkkel. A válaszadók 60%-a válaszolt igennel, ebben az esetben is az idősebb korosztályról beszélünk. Viszont a bevallottan kalózkodó művészek egy harmada is osztotta ezt a véleményt.
A felmérésből számomra az derül ki, hogy a helyzet hasonló lehet máshol is, mint nálunk. A fiatal művészek talán jobban átlátják az internet adta lehetőségeket, hiszen ők már ebben nőttek fel és ezért megpróbálnak élni vele, míg az idősebb korosztály nem tud szabadulni a begyöpösödött nézetektől és akár a középkori kínzásokat is alkalmaznák a letöltőkkel szemben. Mindezek mellett azonban mindenki védeni akarja a művét, és valamilyen módon megtorolni annak “eltulajdonítását”. Kíváncsi lennék ugyanezen felmérés magyar megfelelőjére, és hogy mennyivel vagyunk lemaradva (vagy sem) egy liberális Hollandiához képest.
április 16, 2011 at 14:49 du.
hát igen megint csak kiderült, hogy a féreg jogvédők hazudnak reggel délben este, vagy amikor mondanak valamit.
április 16, 2011 at 16:16 du.
Vajon hány jogvédő warezol. Vajon hány pap ront meg apácát a sekrestyében?
április 16, 2011 at 16:17 du.
… Erről is kéne egy kis felmérést végezni
április 16, 2011 at 17:42 du.
Hollandiában is legális zenét letölteni? Mert ha nem, akkor még mindig nálunk barátságosabbak az ide vágó törvények.
április 16, 2011 at 19:21 du.
@2 inkább ministráns fiút..
április 19, 2011 at 9:01 de.
Hagyjuk az egyházat, nem téma, minek szapulsz fölöslegesen valamit amit nem ismersz…
április 21, 2011 at 16:17 du.
Szerintem a warezben a zene nem túl nagy hányad. Én úgy gondolom, hogy a kérdés szoftverek esetén a legégetőbb, ezután jön a filmipar, majd a zene. Ha egy zenész nem a koncertjein szedi meg magát, hanem az eladott CD-iből, akkor az már régen rossz.
május 5, 2011 at 13:41 du.
Szerintem legnagyobb adatmennyiseg a film, aztan a zene majd a programok. De biztos, hogy a film viszi a palmat. Ja amugy kepzeljeetek! Vettem egy tabletet es raktam ra torrentet. Nagggyon zsir. 😀
május 12, 2011 at 21:57 du.
Az szerintem teljesen egyértelmű, hogy a jogvédők nem a művészeket védik, hanem azokat a multi cégeket,amiket képviselnek. Nagyon naiv az aki azt hiszi, hogy a jogvédő jogot véd. Egy frászt érdekeket védi multi milliárdosok multicégeknek az érdekeit, hogy minél többet kaszálhassanak. Mert akinek van annak semmi nem elég. Az igazi előadók a torrent okozta “kárt” meg sem érzik. Viszont a reklámértékét igen. Erről szerintem Ákos barátunk tudna mesélni, mekkora csorba esett a népszerű